#شعر_سپید

‍ درودهمراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه :
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۹۸/۵/۸سه شنبه
#ساعت_شروع :2⃣2⃣

*⃣*⃣*⃣*⃣*⃣*⃣


ویکباره
چشمهایت خاموش شد
ماه خود را
درنگاهت حلق‌آویز کرد
وپرنگرفت
پرنده ای دیگر
درآبی پیرهنت.
به راستی‌مرگ
چه‌میتواند‌باشد جز این؟
که دستی بهار را
ربوده است
از حافظه ی مردمک هایم
وسنگی کوچانده است
پرستوی آشیان کرده بر لب هایم را
به راستی
درد بزرگیست
که گیسوانم دیگر
مسیر باد هارا تغییر نمی دهند

#نرگس_غلامی
*⃣*⃣*⃣*⃣*⃣
بنام خداوند مهر
# نقد شعر سپید
▪️از انجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود ،بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد .
✅به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب ،چیدمان و چایگزینی لغات و همچنین استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ،ترکیب سازی و کاربرد زبان در حالت کلی تقریبا ناموفق عمل کرده .
اثر با ضعف تالیف اغاز شده . ( چشم هایت خاموش شد و ماه خود را در نگاهت حلقه آویز کرد ) اگر قرار است چشم خاموش شود. چطور ماه می تواند خود را در این نگاه حلقه آویز کند . چرا که خاموش شدن را وقتی به چشم نسبت می دهیم که بسته شود . چشم بسته که قادر به دیدن ظاهری نیست. ( انطور که از معنای اثر برداشت می شود ) بنابراین انتخاب و چیدمان کلمات نیز تحت تاثیر منطق روایی نادرست و همچنین ضعف تالیف دچار ضعف شده.
از طرف دیگر ارتباط عناصر موجود در اثر همپوشانی لازم را ندارد درواقع عناشر موجود در اثر بی هدف رها شده اند . و صرفا صاحب اثر برای ساخت روایت از عناصر کمک کرفته . بنابراین به سبب انتخاب نادرست کلمات ساختن و پرداختن روایت اثر نیز دچار ضعف است .
ضعف در دال و مدلول ها ( عدم ارتباط منطقی دال و مداول ها) علاوه بر انتخاب نادرست کلمات سبب ضعف در روایت اثر شده است. ( گیسوانم دیگر بادها را تغییر نمی دهند ) طبیعی ست که عدم ارتباط دال و مدلول ها سبب خلل در منطق روایی شده. چرا که تصویر ساخته شده نیز نادرست است. ( گیسوانی که باد را تغییر دهد ) با توجه به روایت اثر ،اغراق هم محسوب نمی شود .
✅به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده با توجه له ترتیب عناصر جمله و ایجاد ناهنجاری در زبان اثر ،همچنین ایجاد فاصله در حلقه های زنجیره ی روایی اثر می تواند تداعی شعر سپید باشد .
اما در شعر سپید هیچ کلمه ای بی هدف رها نمی شود و این اثر پر است از عناصری که بی هدف رها شده اند .
✅روایت در اثر ارائه شده با توجه به ضعف های مطرح شده در بالا علاوه بر اینکه به انسجام لازم نرسیده ،بلکه سوال برانگیز هم شده . مخاطب می پرسد که هدف شاعر از ساخت این روایت چیست ؟ یعنی این روایت انقدر انتزاعی به موضوع پرداخته که مخاطب برای درک و دریافت روایت دچار ابهام می شود .
از طرف دیگر با توجه به سه خصیصه مهم روایت ،اثر ارائه شده دچار عدم انسجام روایت شده است .
✅به لحاظ بررسی زیبایی شناسی ،اگر قرار است یک اثر توصیفی خلق کنیم اولا باید توصیفات به گونه ای باشد تازگی و کشف و شهود در توصیفات احساس شود . دوما بازد با استفاده از لایه های زبانی به وصف بپردازیم که علاوه بر زیبایی به مضمون سازی و محتوای اثر نیز کمک شود . سوما به سبب ایجاد لایه های زبانی ، زبان عاطفی اثر نیز شکل گیرد که هم عامل زیبایی شود و هم به عامل ماندگاری در ذهن مخاطب .
اثر ارائه شده از لایه های زبانی بهره خوبی نگرفته .
این اثر پر از حشو هایی ست که به زیبایی اثر اسیب می رساند و علاوه بر ان هیچ کمکی به روایت و مضمون سازی اثر نیز نمی کند.
در پایان برای شاعر محترم ارزوی سلامتی و موفقیت دارم.
با تشکر

#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
@Naghde_shearbaran

مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : روایت ,ارائه ,دچار ,زیبایی ,علاوه ,سپید ,لحاظ بررسی ,نادرست کلمات ,مضمون سازی ,انتخاب نادرست ,منطق روایی ,انتخاب نادرست کلمات
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

خودشناسی_روانشناسی نوشته های محمدمهاجری دنیای هنر آموزش علوم کامپیوتر جهان اقتصاد powerkafi هیئت دوچرخه سواری شهرستان شهرضا بارون دانلود-دانلود بروزترین بازی،فیلم و سریال نمایندگی رسمی میز وکیوم در ایران تلفن:۶۶۴۰۸۰۷۸ شعر و ادبیات فارسی