درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#مهربانو_مریم_راد
#مورخ ۹۸/۱/۲۰
#ساعت_شروع :2⃣2⃣ #ده_شب




از عشق فقط درد و غم اش قسمت ماشد
از زله ویرانه بم اش قسمت ما شد

از روز فقط حسرت و از تیرگی شب
بی خوابی تا صبح دم اش قسمت ماشد

از زندگی و دلخوشی و دیدن و لذت
افسوس غمِ دم به دم اش قسمت ما شد

از آینه جز چهره ی ویرانه ندیدیم
از بخت فقط بَد قدم اش قسمت ما شد

ما گم شده امروز و به فردا نگرانیم
از چشم فقط اشک و نم اش قسمت ما شد

صد فال زدم تیره تر از قبل همیشه
از غصه فقط تازه دم اش قسمت ما شد

این درد دل از سنگ صبورم بنویسید
از شعر و غزل ها قلم اش قسمت ما شد

#جوادالماسی


بنام خداوند مهر و رحمت
#نقد_شعر
از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم.
به لحاظ نقد لغوی، اثر ارائه شده در انتخاب و چیدمان و جایگزینی لغات، همچنین استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان ، ترکیب سازی و کاربرد زبان ( در حالت کلی) می توانست بهتر و موفق تر. حادث شود.
انتخاب و بافت کلمات در اثر ارائه شده متناسب با وزن اتفاق افتاده و به اثری وزن محور تبدیل شده، از این جهت از تاثیر گذاری اثر در ذهن مخاطب می کاهد. زبان در اثر ارائه شده کاملاً یکدست می باشد و علاوه بر زیبایی نشان دهنده آشنایی شاعر با زبان امروز می باشد.
ترکیب سازی در اثر ارائه شده ( تیرگی شب، افسوس غم، و) تا حدودی ترکیبات حشو هستند، کمک چندانی به زیبایی اثر نکرده است.
به لحاظ نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل عام است که در وزن مفعول مفاعیل مفاعیل فعولن /در بحر هزج مثمن اخرب مکفوف محذوف سروده شده. از،عبارت فعلی ( فعل مرکب) برای ردیف استفاده کرده و ردیف ها ( غم اش، بم اش، دم اش، قدم اش، غم اش، دم اش، قلم اش) دچار تکرار است و به لحاظ کاربرد زیبای کمکی به اثری نکرده است.
به لحاظ ساختار روایت، اثر ارائه شده، سه خصیصه مهم روایت ( مقدمه، تنه، نتیجه گیری) را در خود دارا می،باشد.
به لحاظ نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده از کلمات جهت ساخت صناعات ادبی آنطور که باید بهره نگرفته، در واقع در اثر ارائه شده هیچ کشف تازه و نو اتفاق نیوفتاده.

به سبب استفاده از ردیف فعلی و چیدمان و انتخاب کلمات، که عامل ساخت جملات خبری در اثر شده است امکان وقوع خلاقیت و کشف جدید را کاهش داده است.
شاعر سعی کرده با بهره گیری از زبان عاطفی به زیبایی شناسی اثر کمک کند.
تصاویر ارائه شده در اثر عینی و انتزاعی هستند و شاعر از تصاویر بهره خوبی گرفته است.
( از آینه جز چهره دیوانه ندیدم
از بخت فقط،بد قدمش قسمت ما شد)
آیت در اثر ارائه شده قدری مستقل عمل می کنند. و این استقلال ابیات از حیث کاربرد جملات خبری و ردیف فعلی ست.

به لحاظ composition اثر ارائه در مطلع به خوبی عمل کرده و موفق است. می توان. ذهن مخاطب را برای ادامه اثر آماده کند.
اما در پایان بندی با توجه به اینکه شاعر از تخلص خود نیز بهره گرفته موفق عمل نکرده.
زیرا اولا باید تعجیل به پایان بندی رسیده و در ثانی کارکرد خوبی از تخلص نگرفته.

به لحاظ موسیقایی اثر ارائه شده از موسیقی بیرونی به جهت وزن، از موسیقی کناری به سبب قافیه و ردیف و از موسیقی معنوی به سبب معنا بهره گرفته از بحر خوش آهنگ کمک گرفته

به لحاظ نقد محتوایی اثر ارائه شده با کنایه و شکایت آغاز شده و به پایان رسیده.
درواقع یک غزل وزن محور است که شاعر می توانست بهره بهتر از لایه های زبانی به کیفیت اثر کمک شایانی کند.

در پایان از شاعر محترم تشکر می کنم و آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.
با تشکر
مریم راد " واژه "
@ashensyeeshgh

@Naghde_shearbaran

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

Vapesourcing Best Vape واوموزیک دانلود آهنگ جدید ایرانی موزیک بروز به روزترین خبرنامه تخصصی ساخت انواع تجهیزات آشپزخانه صنعتی و رستوران مرجع خرید فالوور ارزان با بهترین قیمت آشپزی نوین مشاوره املاک نمايندگي فروش محصولات چوبي و دکوراتيو nb Mary