‍ ‍ ‍ درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۹۸/۱۰/۱یکشنبه
#ساعت_شروع :(۲۱:۳۰)

♋️☯♋️☯♋️☯

‍ ‍ تو در ادامه ی این خوابهای سریالی
در عاشقانه ترین بوسه های جنجالی
که در ترین جنگ بوسه و گردن
که پشت گریه ی شبهاهمیشه می نالی

و سرفه های پر از خلت و دود سیگارت
و چشم خون و پر از التهاب مشروبم
یواشکی بدوی در شمال آغوشش
دروغکی بنویسی:_ محمدم خوبم

شبیه جراحی بر جنازه ی پسرش
که قاتلش شده ای در کمال بی رحمی
به حس و حالی عجیبی که وقت بوسیدن
نه گریه ام ، نه سقوط مرا نمی فهمی

نگاه میکنم از پشت عینک دودی
به لحظه های عزیزت میان آغوشم
به هُدْفُنم که همیشه میان هر بغضش
به گفتنت که :"دوستت" همیشه در گوشم

نگاه میکنم از پشت پرده ی اشکم
به حرفهای مَگویَت به شعر خط خطیم
به خنده های تو در عاشقانه یی دلگیر
به گِل گرفتن این عشق پوچ لعنتیم

رژلبان تو سرخ بوسه اش هرشب
ترا بغل زدنم توی فیلم تلوزیون
و بخش بخش تنت مثل قرص اعصابم
و سر کشیدن تو عین شربت متادون

به قهوه خوردن تو توی خلوت بغلش
به قهوه خوردن من توی کافه ای خالی
به دست و پا زدنت توی عمق چشمانش
به دست و پا زدنم در خوشی پوشالی

سکوت می کنم این انتهای این بازی ست
سکوت می کنم این ابتدای خودکشی ست
تو حرف میزنی از حس خوب بودنهاش
و اعتراف تو ختم هر چه دلخوشی ست

قسم به عمق سکوتت که دوستت دارم
به لب گزیدنت از اضطراب بوسیدن
به لب گرفتن تو پشت گوشی اش هرشب
به تلخی نگه از چشم خیس یدن

من از هجوم تو در خواب مرگ بیدارم
شبیه اَبرَک پشت شیشه می بارم
قسم به گریه ی چشمات:_ که دوستم داری
به اعتراف غمینت که دوستت دارم


#محمدرضا_واقف

♋️☯♋️☯♋️☯
#نقد_شعر
به نام خداوند مهر و مهربانی .
از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود ،بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .

به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب ،چیدمان و جایگزینی لغات استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان , ترکیب سازی و همچنین کاربرد زبان در حالت کلی می توانست بهتر عمل کند .
انتخاب و جایگزینی کلمات در اثر ارائه شده تا حدودی زبان اثر را به سمت دوگانگی هدایت کرده. .
ترکیب سازی ها عمدتاً در جهت توصیف روایت هستند و در واقع به خدمت روایت آمدند تا روایت ملموس‌تری را در اختیار مخاطب قرار دهند اما همچنان در بعضی از بندها، پراکندگی معنایی این دیده می شود .
مانند بند ۲ و بند ۳ که نشان دهنده عدم ارتباط عمودی ابیات روی محور جانشینی است و می‌تواند ناشی از انتخاب نادرست کلمات باشد . این مسئله به روایت اثر نیز آسیب می‌رساند از طرف دیگر اثر ارائه شده را به لحاظ زیبایی شناسی نیز دچار اطناب میکند .

به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده یک چهارپاره است در وزن مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن( دو هجای بلند ) در بحر مجتث مثمن مخبون محذوف. چهارپاره با قافیه های زوج داریم .

به لحاظ بررسی ساختار روایت اثر ارائه شده یک چهارپاره است درده بند و طولانی بودن اثر سبب می شود که اثر ارائه شده دچار اطناب شود همچنین پراکندگی بند هایی که ناشی از عدم ارتباط عمودی ابیات روی محور جانشینی است و قرابت معنایی را در مصرع ها به مخاطره انداخته . به زیبایی اثر آسیب می رساند . مثل بند ۲ و بند ۳
از طرف دیگر منطق روایی در بند ۷ به بعد دچار تغییر می شود همه این ها می تواند روی ساختار روایت اثر تاثیر بگذارد .
ناگفته نماند که شروع روایت می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه آن آماده کند و در پایان بندی هم زنگ پایان اثر به صدا درآمده .

به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از صناعات ادبی شامل تشبیه استعاره و کنایه موفق بوده .
اثر ارائه شده دارای یک زبان عاطفی خوبی است که می‌تواند تاثیرگذار باشد .این مسئله یکی از نقاط مثبت اثر است .

تصاویر ارائه شده در اثر عینی و انتزاعی هستند و می توانند به من ملموس بودن روایت کمک کنند .
مثل بند ۴ . و بند ۷ .

به لحاظ بررسی composition اثر ارائه شده در شروع تقریبا خوبی دارد
ناگفته نماند که اثر ارائه شده در بند اول خود می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه روایت آماده کند در پایان بندی هم به همین صورت زنگ پایان اثر را به صدا درآورده .

البته روایت اثر به یک روایت بسته تبدیل نشده با توجه به اینکه این اثر در ده‌ بند نوشته شده، انتظار داریم که یک روایت با چارچوب مشخص تری داشته باشه .

به لحاظ بررسی موسیقیایی اثر ارائه شده تقریباً یک موسیقی سیال و روان دارد اما گاهی اوقات از وزن خارج شده . از موسیقی بیرونی و کناری بهره خوبی گرفته و .
از موسیقی درونی هم بی‌بهره نیست چرا که موسیقی آن در گرو حلقه های زنجیره ای قرار دارد .





به لحاظ بررسی ونقد محتوایی اثر اراٸه شده قدری دچار پراکندگی معنایی شده این پراکندگی معنایی سبب می‌شود تا مخاطب در درک و دریافت معنای اثر در برخی بندها دچار سردرگمی شود .
بزرگترین سوالی که مطرح می‌شود این است که هدف شاعر از سرودن برخی از بندها چه بوده و از طرف دیگر اطناب عامل اصلی آسیب به محتوای اثر است .

در حالت کلی با یک چهارپاره با مضمون عاشقانه روبه‌رو هستیم و معتقدم که شاعر می توانست بهتر از این روایت اثر را ساخته پرداخت کند .

در پایان برای شاعر محترم آرزوی سلامتی و موفقیت دارم .
با تشکر
#مریم_راد
#واژه
@ashenayeeshgh
@Naghde_shearbaran

مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : روایت ,ارائه ,لحاظ ,بررسی ,دچار ,موسیقی ,لحاظ بررسی ,پراکندگی معنایی ,ساختار روایت ,دچار اطناب ,ناگفته نماند ,ارتباط عمودی ابیات
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

سبک زندگی صحیح و سالم Farid Carmen من آدم بدی هستم Bobby داریوش پارسا Corey انارماهی بهترینها