‍ درود همراهان گرامی
#نقد_شعر
#انجمن_ادبی_شعر_باران
#مدیریت_برنامه ؛
#بانو_مریم_راد
#مورخ:۹۸/۱۱/۶یکشنبه
#ساعت_شروع :(۲۱)




چند قدم مانده به صبح
خواب شبی را می بینم که تو
همراه ِ ماه ، از درز پنجره
اتاق را می نگریستی
همه چیز بیش از آنکه باید
شاعرانه بود!
چشمانت از آینه که گذشت
نفس در سینهء هر چه اثاث حبس شد
گویی کسی میان آتش
برای آب دست تکان می داد !
آه قلبم . قلبم
این قلب خاموش در این آتشگاه
کِی "گُر " گرفته بود
که من در کام حریق
دست در دست عشق
خدایگان سرنوشت را
به سُخره گرفته بودم
تا هم آغاز روزگار
خورشید طالعم
از شرق چشمانت سر بر آرد !

#معصومه_قنبری




به نام خداوند شعر و غزل .
از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده ،گویای تمام ویژگیهای خواسته و ناخواسته خود خواهد بود ،بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم .

به لحاظ بررسی و نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب/ چیدمان /جایگزینی لغات/ استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان/ ترکیب سازی و کاربرد زبان در حالت کلی می توانست موفق تر عمل کند .
همانطور که کاملاً نمایانه اثر ارائه شده با یک ترکیب حشو آغاز شده و در ادامه هم به توصیف پرداخته . در اشعار توصیفی همیشه انتظار داریم که توصیفات خلاقانه باشد و در این اثر خلاقیت به لحاظ ساخت توصیفات یا به لحاظ ساخت مضمون دیده نمی شود .

و این مسائل در گرو انتخاب نادرست کلمات است در واقع، شاعر خوب شاعری است که کلمات را به خدمت خود می‌آورد تا یک اثر را به صورت خلاقانه در جوار اندیشه و احساس ارائه کند .
در واقع اثر ارائه شده، یک اثر توصیفی است و هیچ ترکیب سازی به لحاظ زیبایی‌شناسی در آن دیده نمی‌شود و صرفا کلمات در جهت توصیف توصیف اثر هستند و صاحب اثر هیچ هدف دیگری ندارد . حال آنکه توصیف می تواند در گروه زبان عاطفی باشد و تا حدودی پیچیدگی های روایی را ایجاد کند .

زبان به کار گرفته شده در اثر زبان هنجار است و این مسئله روی ساختار اثر تعیین کننده خواهد بود .

حالت کلی اثر ارائه شده با توجه به انتخاب کلمات ،رسیدن به روایت مورد نظر از دو بخش تشکیل شده که دو شیوه زبانی را در اثر نشان می دهد و در واقع زبان اثر یک زبان یکدست نیست و دچار دوگانگی شده و این مسئله می‌تواند ناشی از ضعف یا عدم دقت شاعر باشد .

به لحاظ بررسی و نقد فنی اثر ارائه شده با توجه به زبان هنجار ،( که در گرو استفاده از عناصر جمله در جایگاه دستوری خود میباشد) و همچنین عدم فاصله بین حلقه‌های زنجیره روایی، نشان دهنده‌ی ساختار نثر در اثر ارائه شده می باشد و این مسئله .می تواند ناشی از عدم دقت کافی شاعر در وجوه ساختاری یک شعر سپید یا وجوه ساختاری نثر باشد .
بنابراین ما با یک نثر روبه‌رو هستیم که به اشتباه دچار تقطیع شده و پلکانی نوشتن هم نتوانست آن را نجات دهد .

به لحاظ بررسی و نقد زیبایی شناسی همانطور که در کل اثر مشخص است یک شعر خوب در نگاه اول باید زبان عاطفی خوبی داشته باشد و زبان عاطفی در گروی استفاده از لایه های زبانی ست که می‌تواند در شعر خود را نشان دهد. اثر ارائه شده به لحاظ زیبایی شناسی و. کاربرد زبان ، همه چیز در آن در سطح قرار گرفته و این مسئله می‌تواند یکی دیگر از دلایل اثبات نثر باشد .
تصاویر در اثر ارائه شده تصاویر خوبی است و به ملموس بودن روایت کمک کرده است .

به لحاظ بررسی composition اثر ارائه شده نتوانسته شروع خوبی را برای مخاطب رقم بزند, جدای از ساختار,(, در واقع روایت اثر که بیانگر یک نثر است )به لحاظ زیبایی شناسی نتوانسته وجوه لازم را در ذهن مخاطب ایجاد کند . (با ترکیب حشو آغاز شده . )
در پایان بندی هم به همین صورت با توجه به دوگانگی زبان که در دو بخش اثر اتفاق افتاده نتوانسته ، نگاه مخاطب را به این اثر تغییر دهد اما نهایتاً با یک بررسی کلی در بخش پایانی موفق تر عمل کرده .

در پایان برای صاحب اثر آرزوی موفقیت و سربلندی دارم.
با تشکر
#مریم_راد_واژه
@ashenayeeshgh
@Naghde_shearbaran

مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : زبان ,ارائه ,لحاظ ,بررسی ,کلمات ,مسئله ,لحاظ بررسی ,زیبایی شناسی ,زبان عاطفی ,ترکیب سازی ,لحاظ زیبایی ,لحاظ زیبایی شناسی
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

ماه و دل Sirun Sona بچه های خیابونی تعمیرات و رویه کوبی مبلمان Erik دانلود رایگان فیلم خانه طراحان سام (مرکز تخصصی چاپ دیجیتال) پروژه های نرم افزار متلب چین چین - مطالب دستچین شده از وب مبانی رفتار سازمانی